And so the journey begins... - Reisverslag uit , van Saptarshi Chowdhury Barua - WaarBenJij.nu And so the journey begins... - Reisverslag uit , van Saptarshi Chowdhury Barua - WaarBenJij.nu

And so the journey begins...

Door: Saptarshi Chowdhury Barua

Blijf op de hoogte en volg Saptarshi

28 Oktober 2011 | ,

Lieve vrienden, familie en andere nieuwsgierige mensen,

Over een paar uur begint dan eindelijk mijn avontuur.
Om 07:15 uur vlieg ik vanuit Amsterdam-Frankfurt-Doha naar Dhaka, de hoofdstad van Bangladesh.
De komende zes/zeven maanden zal ik in Dhaka voor the PEACE (Poverty Elimination and Community Education) Foundation werken.
Ik heb getekend voor een contract van zes maanden, dat betekent dat ik sowieso tot 1 mei 2012 in Bangladesh zal blijven. Ik heb nog geen vliegticket terug naar Nederland geboekt, dus het is nog even afwachten wanneer ik terugkom….

Ik kijk al maandenlang uit naar dit moment! Ik heb het hier zo vaak over gehad met mijn vrienden en familieleden, en na al dat bijbehorende regelwerk is het nu eindelijk zo ver!
Afgelopen jaar besefte ik toch dat ik Den Haag een beetje zat was. Ik was klaar om meer van de wereld te zien. Ik wilde iets doen, ik wilde op mezelf wonen en onafhankelijk zijn. Ik moest er ook niet aan denken om na mijn eindexamens meteen te gaan studeren, dus ik besloot al heel snel om een ‘gap year’ te nemen. De keuze voor Bangladesh was natuurlijk snel gemaakt. Mijn ouders komen uit Bangladesh en mijn hele familie woont in Bangladesh. Een andere reden is dat ik mijn Bengaals graag wil verbeteren en de nationale feestdagen van Bangladesh wil bijwonen!

Omdat mijn familie in Bangladesh woont, was het natuurlijk het makkelijkst geweest om bij mijn familie in Dhaka te ‘logeren’, dat vinden zij absoluut geen probleem. Ondanks hun gastvrijheid (je zou maar iemand een half jaar in je huis moeten nemen!), heb ik besloten om vanuit de organisatie in een appartement te verblijven. Op deze manier zal ik Bangladesh op een andere manier meemaken. Ik zal het land met de mensen die ik daar ontmoet zelf moeten exploreren!
In mijn appartement zit nog een ander meisje, Isabelle uit België. Zij heeft vorig jaar al een half jaar voor the PEACE foundation gewerkt en verblijft nu een jaar in Dhaka. Zij is al een maandje in Bangladesh en zij zal mij ook in het begin begeleiden. We hebben allebei een eigen kamer en verder delen we de woonkamer, keuken en badkamer. Prima voor twee personen toch? :)
In hetzelfde gebouw (appartement boven ons) woont ook nog de directeur van de organisatie WARBE, hij is de broer van de directeur van The PEACE foundation. Hij kent mijn ouders goed en hij is zo vriendelijk geweest om voor ons een ‘maid’ te regelen en wij mogen zo nu en dan ook zijn persoonlijke chauffeurs ‘inhuren’. Klinkt heel luxe, maar in Bangladesh is dat eigenlijk heel normaal. Een persoonlijke chauffeur is zelfs noodzakelijk, wil je op een veilige manier ergens naar toe gaan.

Hoewel ik al vijf keer in Bangladesh ben geweest, blijft het spannend. Hoe zal het zijn zonder mijn ouders? Hoe zal het zijn zonder mijn andere familieleden uit Nederland? Hoe ga ik in GODSNAAM een halfjaar in Dhaka volhouden zonder het smoeltje van mijn schattige neefje te zien?
Wat ik vooral moet accepteren is dat ik daar niet zo vrij zal kunnen leven als hier. Ik kan daar niet tot vier uur uitgaan en ik kan ook niet even gaan fietsen of een vriend/vriendin bezoeken..
We zullen het wel zien, I guess… het hoort er allemaal bij!

Als er iets speciaals gebeurt of als ik iets te melden heb zal ik het bijhouden op deze blog. Ik hoop dat jullie mijn verhalen met plezier zullen lezen (anders is het zonde als ik er zoveel tijd aan besteed :P)
Reacties zijn altijd welkom, ik lees ze natuurlijk allemaal terug :)

Heel veel liefs,
Saptarshi


P.S: dit zijn o.a. mijn taken bij the PEACE Foundation:
- interview and collect of case studies in field area
- writing articles for our blog/brochures/newsletters, etc.
- develop communication material for fundraising
- background research
- networking
- writing report
- incorporate your idea of self-defence lessons in our women empowerment program


  • 28 Oktober 2011 - 22:00

    April:

    Ik mis je nu al :'(

  • 28 Oktober 2011 - 22:06

    Peter:

    Ontzettend veel plezier en ervaringen toegewenst! Je hebt genoeg te doen, denk ik. Kom wijzer terug, meid.

  • 29 Oktober 2011 - 03:45

    Fleur:

    heee lieve sap! nou, de eerste werdhier al met veel plezier gelezen hoor!:) dus blijf lekker vveel schrijven, vind ik (en vast heel veel andere) leuk!:) xxxx

  • 29 Oktober 2011 - 11:16

    Dhrubo:

    ik vind het heel mooi didi
    en veel succes in bangladesh

  • 29 Oktober 2011 - 12:12

    Bikash Chowdhury Bar:

    Loving Saptarshi,

    As parents we are really proud of you. I am proud that I have such a brilliant daughter and who is willing to work for the poor women and children in Bangladesh.

    I am sure your trip to Bangladesh will help you enrich your knowledge about its rich culture, people and many other things.

    I hope when you return you will be full with information, knowledge and ideas and will share those with others in the Netherlands through publication of a book.

    I wish you a happy, pleasant stay in Bangladesh for the next months.

    Atish said this morning, he should have been at the airport to say you good bye. We all miss you. The home here in Netherlands is almost empty. But this is life.

    Love,
    Baba

  • 29 Oktober 2011 - 15:16

    Sudhier:

    Sappu schrijven zit in het bloed zie ik... We zullen met veel plezier je verhalen op ruim 8800 km volgen. Al the best and enjoy life always 2 D Mx.

    @ Dada ... Your post gives this father "een brok in de keel"

  • 29 Oktober 2011 - 15:41

    Sumana Barua:

    Dear Sappu,
    Of course we are froud of you. We are as a parents really happy and feel proud
    got a daughter as you. I (we) will miss you very much, but we are happy you will work for the poor women/children.

    I know you will enjoy and you will return with the information,knowledge,ideas.
    With love ma

  • 30 Oktober 2011 - 08:56

    Indroniel:

    Heel veel plezier... Het wordt zeker een leerzame ervaring...

  • 30 Oktober 2011 - 11:24

    Santubarua:


    Veel geluk in Bangladesh Sappu !

    Baramama

  • 30 Oktober 2011 - 12:59

    Cotomama En Mami:

    wij missen je heel veel.veel plezierin bangladesh.groeten aan iedereen.

  • 30 Oktober 2011 - 17:51

    Deepika:

    hallo didi
    Heel leuk dat u een blog hebt.
    Heel veel plezier.
    Tot later.

  • 30 Oktober 2011 - 20:30

    Atish:

    Ik wens je veel geluk in bangladesh.
    Ik vond het verhaal heel mooi en interesant en ik wist niet dat je een blog had. Ik hoop ook dat ik zo later kan schrijven. Wij missen je nu al laat staan nog 6 maanden te gaan. Zonder jou is het huis leeg.

  • 30 Oktober 2011 - 21:21

    Bikash Chowdhury Bar:

    Sudhier,
    good to see your reaction and thanks for your nice word. I hope Disha will follow the path of her didi....lets hope for the best and wait for the end..

  • 31 Oktober 2011 - 07:51

    Mashi (Purabi):

    Dag lieve schat,

    Dit wordt jouw Levenservaring die je later met jou kinderen en kleinkinderen gaat delen. Zoals je vader al zei, hopelijk leg je het vast in een boek, want ja schrijven, dat zit in het bloed zoals Mesha al zei.
    Ondertussen ben je al in BD. Heb ook al je nummer, dus zal je van de week bellen. Maar ga eerst maar kennismaken met de organisatie en je vrienden en familie daar. Je kleine neefjes smoel zullen we regelmatig naar je mailen zodat je in ieder geval dat niet hoeft te missen. Eet niet teveel daar zoals wij altijd doen als we in BD zijn en wish you all the best Babe. Tot ons volgend schrijven.

    Liefs, Mashi

  • 31 Oktober 2011 - 09:23

    Panna Aunty :

    We zijn trots op je!!
    Hope dat jij zal heel veel nieuw topics ervaren. Succsesssssssssss.

  • 01 November 2011 - 09:14

    Gerard Van Rossum:

    Bedankt voor je verslag, Saptarshi. Ik ben heel benieuwd naar het vervolg.

  • 02 November 2011 - 19:25

    Deepika:

    hoi didi dit is weer zo een reactie van mij .
    en ik weet zeker dat je ons gaat missen.doei

  • 03 November 2011 - 13:37

    Purabi (Mashi):

    Whenever I'm alone with you
    You make me feel like I am home again
    Whenever I'm alone with you
    You make me feel like I am whole again
    Whenever I'm alone with you
    You make me feel like I am young again
    Whenever I'm alone with you
    You make me feel like I am fun again

    However far away I will always love you
    However long I stay I will always love you
    Whatever words I say I will always love you
    I will always love you

    Whenever I'm alone with you
    You make me feel like I am free again
    Whenever I'm alone with you
    You make me feel like I am clean again

    However far away I will always love you
    However long I stay I will always love you
    Whatever words I say I will always love you
    I will always love you

  • 03 November 2011 - 21:48

    Nina *die Ouwe HMLer:

    Hey Saptarshi!

    Jeetje! Het is echt zover gekomen! Je bent gewoon voor meer dan een half jaar weg, super spannend!!! Ik ben héél erg benieuwd naar je avonturen en leven daar. Het zal vast en zeker heel erg intensief zijn. Onwijs leuk dat ik mee mag genieten van je blog ;) Ik ben ook heel benieuwd naar die organisatie waarvoor je gaat werken! (ik doe nu een master international developmentstudies, dus je ziet al dat mijn interesse ook die kant op gaat :))

    In ieder geval hééél erg veel plezier!! Succes met het werken, het eigen maken van de stad, nieuwe vrienden krijgen en het ontdekken van van alles! Maar allereerst GENIET!!

    kus! Nina

  • 15 December 2011 - 15:44

    Bikash Chowdhury Bar:

    Sap, what kept you silent? where is your next write up? waiting for that....Baba

  • 18 Oktober 2012 - 14:29

    Khushi:

    Heeeeeeeeeeey did


    Ik ben khushi de sushi we missen je !!!!!!!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Saptarshi

Actief sinds 22 Okt. 2011
Verslag gelezen: 565
Totaal aantal bezoekers 35224

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2011 - 27 Mei 2012

Vrijwilligerswerk in het verre Bangladesh

Landen bezocht: